En av de mest populära sporterna inom kategorin ”dirtbikes” är Motocross som är en form av offroad racing på motorcykel där man kör på en uppbyggd bana med olika hinder som till exempel hopp och snäva kurvor. Många utövar sporten enbart som en fritidsaktivitet. Den är väldigt fysiskt krävande och är därför bra motion samtidigt som det är otroligt kul.
Det finns dock en hel del tävlingar inom sporten. Det absolut vanligaste är bara ren och skär racing. Ta dig runt banan i X antal minuter plus två varv, och var snabbare än dina motståndare. Man börjar med att köra några träningsvarv runt banan och sen, beroende på hur tävlingen är arrangerad, väljer man sin startplats vid startgrinden baserat på antingen bästa varvtiden på träningsvarven eller helt enkelt ett lotteri.
Nästa steg är kvalifikationsrace där man är mellan 20 och 40 förare, beroende på vilken nivå man kör på. Ca hälften brukar gå vidare till finalen, även detta antal beror på vilken struktur tävlingen har. Det körs två kval innan man går vidare i programmet. Det är här som olika tävlingar brukar skilja sig åt mest.
Om det är en enkel tävling som är helt fristående brukar man helt enkelt köra ett
sista chansen-kval där alla som låg i nedre halvan av kvalen kör mot varandra och topp 2 eller 4, vanligtvis, brukar då gå vidare till finalen. Sen körs finalen och vinnaren där tar hem tävlingen.
Om det istället är en serie där det endast är en deltävling kan det ibland gå till som ovan nämnda exempel. Det blir oftare så i serier på högre nivå. Men på något lägre nivå vill man gärna uppmuntra alla förare och då brukar man istället för ett sista chansen-kval kalla det för B-finalen. De som gick vidare får köra A-finalen. Just ordet ”final”, även om det är ett B framför, gör att många yngre känner att de lyckats bättre och blir mer motiverade att fortsätta kämpa. Vid dessa strukturer brukar även poängsystemet se något annorlunda ut så att alla som deltar i tävlingen faktiskt får poäng, vilket även det är en form av motivation. Det känns bättre att komma sist men ändå få 1 poäng än att komma på samma plats, eller till och med bättre, och inte få någonting.
Den sista varianten skiljer sig även i kvalet på så sätt att färre förare går vidare. Man delar sen upp kvarvarande i två semi-kval där man tar med ungefär lika många som från kvalet. De som inte gått vidare då får köra ett sista chansen-kval där man tar med några stycken till. Sen kommer den stora finalen.
Avslutande ord
Man kan kort och gott säga att motocross är en sport som enkelt kan utövas på både hobbynivå för motionens skull, men den kan lika väl satsas på för att få en professionell karriär. Vilket man än väljer så kommer man att ha väldigt kul när man är ute på banan!