Skador relaterade till MC-åkning

Skador relaterade till MC-åkning

Att susa fram med en motorcykel längs en lagom kurvig väg kan kännas som den totala friheten, vare sig man kör en sporthoj eller en cruiser. Det är bara du och motorcykeln, vägen, farten och upplevelsen. Det är många som har motorcykel som hobby, och ett antal personer har även motorcykelåkning som arbete eller karriär. Vare sig man använder hojen för rekreation, sport eller arbete så är åkandet förenat med vissa risker.

De vanligaste skadorna man tänker sig är ifrån olyckor, när något gått fel av oaktsamhet eller olyckshändelse. Underbensskador är den vanligaste typen av skador på mc-förare, allt ifrån skrapsår till benbrott, så därför är det viktigt att alltid använda rätt säkerhetsutrustning, både för sin egen skull och för andras. Att mc-förare inte alltid har godkända hjälmar är tyvärr inte helt ovanligt det heller, vilket kan sluta med dödsfall om det skulle ske en krasch.

Att ha njurbälten, ryggskydd, godkända hjälmar, skor och handskar är ett bra sätt att minska skadorna vid en krasch, men det finns skador som kan komma smygande även utan att man välter eller krockar. Det handlar om vibrationsskador, överansträngningar, inflammationer och liknande. Kör man mycket MC utsätter man sig för långvarig påfrestning i många olika muskelgrupper. Det kan vara bra att träna hela kroppen, att röra på sig och se till att hålla en bra grundkondition. Träna olika muskelgrupper på ett gym kan också vara bra. Ju bättre kondis man har och ju mer kondition, desto mindre krävande blir en tur på hojen. Mycket MC-åkande kan ge smärta och spänningar i rygg, nacke, axlar och armar, och ett sätt att träna upp sin hållning och ha en rak rygg och stärka musklerna är att använda viktvästar för träningen. En viktväst är en väst med tyngder i och det finns olika modeller och vikter.

Vad man ska tänka på vid användandet av viktvästar är att stegra träningen långsamt. Börja med en låg vikt och kort tid för att sedan öka successivt. Att använda viktväst när man ändå gör ett träningspass kan fungera bra, men ha inte västen på under hela passet förrän en bra bit in i träningen, det är lätt att överanstränga sig och gå för fort fram i träningen.

Vibrationsskador av för mycket arbete med maskiner och fordon är vanligt men det kan drabba mc-åkare också. Mest är det händerna som råkar illa ut, karpalleden är väldigt känslig. Aftonbladet skriver om MC-poliser som fått vibrationsskador klassade som arbetsskada, så den som kör mycket MC borde använda sig av vibrationsskydd. Givetvis gäller detta även de som kör mycket snöskoter. Det finns vibrationsdämpande handskar, handledsstöd och även knäskydd för detta ändamål. Vidare kan man också prova att vibrationsdämpa själva fordonet genom att fylla ut håligheter i styren och liknande med vibrationsdämpande gel.

För att undvika skador, träna rätt, vibrationsdämpa och använd godkänd och anpassad säkerhetsutrustning.