Yamaha är världens näst största motorcykeltillverkare, efter Honda som ligger på förstaplats. Det hela började med att japanen Torakusu Yamaha grundade Yamaha Corporation, eller Nippon Gakki, för att tillverka pianon. När han blivit världsledande på det grundades Yamaha Motor Company av VD:n Kawakami 1955. Deras första produkt blev en motorcykel, men vägen dit var inte helt självklar. De testade olika motorer och de hade planer på att använda RT125’an från tyska DKW som plattform. Just den modellen var mest populär att kopiera bland alla motorcyklar i hela världen just då.
Gällande motorn följde Yamaha Motor Company DKW’s design men gjorde cykeln fyrväxlad istället för treväxlad samt satte växelpedal och kickstart på samma axel. Startmekaniken gjorde att det gick att starta cykeln även om den låg i växel, bara kopplingen var urtrampad och detta gjorde motorcykeln mycket lättare att hantera. På den tiden var de flesta motorcyklarna svarta, men det passade inte Yamaha Motor Company. De ville ha lite mer färg och därför valde de krämvit och en rödbrun ton som påminde om en rashästs röda fuxfärg. Motorcykeln fick smeknamnet Aka-tombo, eller Red Dragonfly på grund av sin färg, sin snabba acceleration och sin enkelhet att manövreras.
Under utvecklingen kunde man ofta hitta självaste VD’n Kawakami själv på fabriksgolvet där han deltog med liv och lust. Han var med på tester och undersökningar och provkörde prototyper. Han till och med testkörde en prototyp i ett uthållighetstest på 10 000 km på allmänna landsvägar runt Hamana-sjön. Den här typen av tester var väldigt ovanliga på den tiden men det lade grunden till Yamaha som ett bra märke för roadracing, där just Yamahamotorcyklar har tagit ett flertal VM-titlar. Det är ganska många som håller på med just roadracing, och till och från tävling och träning brukar man köra upplastat på släpvagn. Detta ställer krav på en hyfsad dragbil och hos Hyundai hittar man många bra modeller som gör jobbet galant med minsta möjliga bränsleförbrukning.
Den 11 februari 1955 rullade den efterlängtade YA1 ut från fabriken i Hamana. Chefen för ingenjörsavdelningen satte sig snabbt tillrätta på motorcykeln för att själv leverera den till försäljarna i Hamamatsu. Fabriken stängde ner en liten stund och alla de 80 anställda tittade långt efter motorcykeln när den rullade iväg. De hade arbetat effektivt. På bara åtta månader hade de gått från det första utvecklingsstadiet till ett färdigt exemplar som rullade ut ur fabriken.
Försäljningen av motorcyklarna gick dock väldigt trögt i början. Det var inte så många som ville knyta kontakter med det nya YMC, Yamaha Motor Company, inte ens när de använde Nippon Gakkis, Yamaha Corporations, nätverk och försäljningskanaler. Motorcykeln var dessutom mycket högre prissatt än övriga motorcyklar i 125 cc-klassen så det tog ett tag innan folk fick upp ögonen för just YA1’an. Hojens egenskaper visade sig vara väl prisvärda, och försäljningen tog fart senare. Resten är historia och VM-titlar i roadracing.